Sunday, May 08, 2011

Mak, Minta Maaf Untuk.....

Assalamualaikum...

Untuk MAK, ibu, umi, mama, ma, amma, mother, mom, mommy, maman, madre, moder.....

Maaf mak...
sebab bebankan mak membawa saya dalam kandungan lebih sembilan bulan. Sebab saya, mak mual. Sebab saya mak kena memilih makan. Sebab saya, mak tak larat ke sana sini. Sebab berat. Apa yang saya tahu...

Maaf mak...
bila kesabaran mak teruji di kala membesarkan saya. Bila saya meragam terjaga tengah malam. Bila saya lapar mahukan susu. Bila saya tak mahu tidur. Bila saya menangis tak tahu sebab. Bila sakit saya susah sangat nak makan ubat. Memang saya kurang tahu...

Maaf mak...
bila mak kena bangun awal pagi untuk kejut dan sediakan sarapan untuk saya sebelum ke sekolah. Kena gosok baju sekolah saya. Kena kapur kasut sekolah saya. Kena sedia duit belanja. Kena hantar saya pergi sekolah. Kena panggil dengan cikgu datang sekolah sebab saya nakal. Kena sabar bila saya tak cemerlang dalam peperiksaan. Saya dah tahu sikit, tapi saya tak sedar...

Maaf mak...
kerana mak menangis untuk melepaskan saya keluar rumah buat pertama kali untuk sambung belajar, mencari erti berdikari. Saya tahu saya banyak silap. Kerana jarang-jarang telefon rumah dan cakap dengan mak. Kerana asyik minta tambah duit elaun. Kerana bila balik cuti saya asyik berkurung, tidur. Kerana saya tak menolong di rumah. Kerana internet dan facebook lebih menarik minat saya. Saya tahu, tapi kurang sedar...

Maaf mak...
kerna harus menghadapi masa remaja saya. Masa hormon saya mula bergolak. Masa saya mula memberontak. Masa saya ikut suka hati nak buat apa. Masa saya tak pernah lekat di rumah dan mula keluar malam. Masa kita menghadapi pertengkaran pertama kita. Masa saya kurang ajar. Saya tahu, saya sedar mak, tapi saya kurang peduli.....

Maaf mak...
saya kurang luangkan masa dengan mak bila saya dah bekerja. Saya lebih sibuk dengan kerja dan lambat pulang ke rumah. Saya lebih suka makan di luar walau mak dah masak dan tunggu saya balik. Saya lebih rajin dengan aktiviti luar saya. Saya lebih banyak bersuka ria dengan kawan-kawan.Saya lebih penuhi keinginan materialistik saya dan tak pernah beri pada mak duit gaji saya. Untuk saya lebih. Untuk mak kurang. Saya peduli tapi saya lupa...diri.

Maaf mak...
saya mula beralasan bila dah berumahtangga. Alasan untuk melebihkan isteri. Alasan tak balik kampung. Alasan tak kirim duit. Alasan tak mahu baby lagi. Alasan keadaan dah tak macam dulu. Alasan untuk ambil mudah kasih sayang mak yang dulu. Saya tahu, sedar diri dan peduli. Tapi saya sombong...diri.

Mak...
ucapan maaf mungkin sangat mudah. Terlalu murah. Tak semenggah. Tak cukup indah.

Dalam meniti kedewasaan ini, saya dah tahu. Saya dah sedar. Dan saya sangat peduli. Izinkan saya menebus kesalahan dan dosa ini. Izinkan saya membalas jasa, budi baik dan penat lelah mak selama ini. Izinkan saya semarakkan rasa sayang yang tidak berpenghujung dalam jiwa ini. Izinkan saya megahkan pada dunia yang saya punya mak yang budiman dan penuh dengan kasih. Dan sayang. Dan cinta. Dan empati. Dan saya.

Izinkan saya untuk terus menjadi anak mak. Kasih bawa ke Jannah!

Lelucon untuk mak...credit: MatLuthfi~



titipan istimewa: Cikgu Roslina =)

No comments: