Monday, December 13, 2010

The Buried Life - live life to the fullest chronology

Salam...


Dua minggu lepas aku tertengok satu siri baru kat 8tv titled 'The Buried Life'. Series ni berkenaan 4 orang anak muda Canadian yang merantau seluruh USA dengan bas ungu dorang yang diberi nama 'Penelope'. Misi dorang ialah untuk complete dorang punya list of '100 things to do before you die'. If you wonder, the type of things they did are not normal things like doing laundry or eating KFC of sort. A bit bizarre than that.


Mula², my initial thought, rasa cerita ni mesti citer gila² dan kurang 'pekdah' macam Nitro Circus, Kenny vs Spenny @ Paris Hilton's My New BFF. Tapi as the show progressed aku tertarik la dengan konsep dia. Macam fulfilling your dreams and live life as you wanted. Another plus point, besides working to realize the mission, dorang jugak akan tolong random people yang dorang jumpa to help them fulfill their own dreams.


Setakat ni aku baru berkesempatan tengok 2 episodes. The first one pasal dorang nak sneak in dalam parti kat Playboy Mansion kat LA. 2 orang make up jadi Oompa Loompa dan duduk dalam big cake, dan yang xtahan sekali mana ntah dorang dapat idea, 2 orang lagi menyamar jadi Cristiano Ronaldo and his manager!

Along the way, dorang tunjuk la ade plan yang xjadi and needs back up plan @ reconsideration. Well, that's life kan. Kadang² kita dapat ape yang kita nak, kadang² tak. Tapi selepas dapat accomplish apa yang dorang nak, dorang akan cross the 'thing' from the list, marked as DONE!


Bile aku reflect ape yang dorang buat, aku pasti sangat setiap orang ada impian masing² @ things y'alls wanna achieve sebelum menutup mata. Macam aku jugak. Antaranya mungkin try bungy jump somewhere (Sunway Lagoon baru pasang!), parachuting @ panjat gunung Kinabalu.

Tapi as life progresses, kita melihat sedikit demi sedikit impian² kita tak mampu dicapai lagi kerana ditelan oleh komitmen kepada benda² lain. Orang kata kalau mase bujang OK lagi. Xde terikat dengan sesiapa dan bebas membuat keputusan. Tapi bila dah berkeluarga, pemikiran kita harus berubah dan pada waktu itu, prioriti juga akan berubah. Lebih² lagi kalau dah ada anak². Lama kelamaan, sesuatu yang kita nak buat dulu, dah tak rase nak buat dah.

So, mungkinlah....kerana aku belum lagi berkeluarga, Allah nak bagi aku peluang untuk capai dulu cita-cita dan impian aku. GO OUT AND PLAY! Andai begitulah, nampaknya aku harus buat detailed plans untuk execute apa² yang aku nak?!

Sekadar ingin berkongsi, antara perkara lain yang aku nak cuba capai:- 
  • Visiting the 'sacred' land of The Reds' faithfuls: The Anfield
  • Having a career outside Malaysia
  • Bawak mak mengerjakan haji 
Bila sebut tentang impian, kita ada vast or unlimited resorces called imagination/ideas. Tapi bila sebut pasal execution, to make the idea become reality, we have several constraints. Antaranya duit, masa, komitmen, social expectation etc. So, terpulanglah pada kita nak pasang angan-angan macam mana, tapi rasenya yang penting it's doable, logic & realistic.


Later...


p/s: orang tua pernah berpesan >> "rase seronok yang berlebihan akan mengundang rase sedih" Betullah tu...~

No comments: