Thursday, June 23, 2011

Entri ke-100; Antara Tujuan Dan Apa Yang Dah Jadi~

Assalamualaikum...

Entri yang lepas (Meng idam) marked the 100th entry postings since the start of this blog. Walaupun entri pertama bermula pada 2006 tapi aku hanya serius (serius ke?) berblog  bermula pada Ogos 2010. Asalnya terpengaruh dengan adik/sepupu aku yang punya blog sendiri...dan bahagian yang paling mengujakan...mereka ada pengikut (followers). Jadi aku fikir masa tu, nak la jugak! (tuuiii!)

Barangkali aku kehausan perhatian..... =p~

Sebab itu di awalannya banyak entri yang aku sifatkan mungkin lebih bersifat mahukan perhatian dan mencari populariti. Aku akui. Tapi setelah lama, aku dapati tak ada pun 'pengikut' yang hinggap di blog aku. Apehal? Banyak faktor la agaknya tapi the biggest factor aku rasa i wasn't writing as honest as i should. Menulis pun kena jujur ke? Mestilah beb. Karya yang jujur je terkesan di hati, ewah.

Maka sebab itulah agaknya banyak kisah hidup sendiri dan puisi-puisi syok sendiri yang menghiasi laman ini. Yang penting, aku bahagia. Tak perlu bermuka-muka cerita tentang sesuatu yang aku kurang tahu atau tak arif. Harap-harap ia membantu memberi perspektif yang berlainan yang boleh korang manfaatkan. Hope so.

Asalnya memang aku suka menulis. Sejak kecil lagi aku dah diasah untuk mengarang dan menulis. Aku masih ingat dulu-dulu aku selalu ambil buku sekolah yang tak habis guna bila habis sesi sekolah tahunan lalu conteng dan tulis macam-macam. Seawal darjah empat, aku dah ada diari sendiri yang aku tulis dalam satu buku log kecik yang aku catat di depannya 'Peristiwa Yang Menarik'.LOL. Skema habis!

Minat ni berterusan seiring peningkatan usia. Dulu masa zaman sekolah aku rajin tulis surat. Mat jiwang. Mat bunga. You name it. Pen pals memang ramai gila. In fact, aku masih simpan surat-surat yang berkotak-kotak dalam bilik aku. Every year aku akan buka diari dan tulis macam-macam la dalam tu dan kadang-kadang bila aku baca balik, tergelak je aku. Ape bende la yang aku fikir masa zaman tu. Selain itu, aku turut menyumbang cerpen untuk majalah sekolah dan dalam masa yang sama involved dalam menulis artikel untuk essay contest. Pasal masyarakat madani la, remaja berswadaya la, paradoks kemajuan la dsb. Korang tahu apekebendenye?

Bila aku menulis, aku rasa puas. Macam banyak perkara dalam kepala dilafazkan. Seolah-olah bercakap! Dulu aku memang pendiam. Aku tak reti nak berkomunikasi secara efektif. Tapi sekarang dah ok dah semenjak aku banyak bersosial dan masuk persatuan itu ini zaman universiti dulu. Sebab itu menulis agak significant dalam hidup aku.
 
I wish it could lead to something more promising...something more rewarding...but it is not meant to be that way..........yet.

Bukan apa, aku pernah berangan untuk mengarang novel atau menulis skrip atau jadi lyricist atau apa saja bentuk penulisan kreatif yang boleh mengembangkan minda dan minat aku. Berbakat tu tidaklah, tapi sekurang-kurangnya aku mencuba kan. Ahadiat Akashah atau John Grisham tak pandai begitu aje. Macam tu juga arwah Loloq, Malique dan M.Nasir. Oh, lupe. Dan awek khayalan aku, Yuna *beaming*


Etika aku dalam berblog, aku cuba untuk tidak perah semua rahsia peribadi di sini. Yang peribadi sangat tak boleh dikongsi, nanti basi. Dan aku bukan artis pun. Lagi satu, aku cubalah untuk tidak jadikan medan ni sebagai 'area lepas geram'. Kalau ada pun yang aku cuba sampaikan, aku lakukan dengan penuh lemah gemalai macam tangan Usop Wilcha.


Jadi, aku berkias.


My poems reflect most of what had happened in my life. There were stories behind every one of them. What could be easier than to dig inspirations, through the real life situation and occasions? Most of films and tele-dramas depicted what had happened in real life coz it is easier for us to relate with. On the other hand, some were made merely on imagination and what-could-have-been. Yeah, i did that too. Coz i daydreamt like alot!


Maaflah atas bahasa yang bercampur-campur, pasar dan short forms di sana sini. Bukan nak rosakkan bahasa atau tak sensitif, tapi aku cuba pastikan penyampaian aku as natural as it can be, casual, macam kita tengah berborak atau aku tengah bercerita pada korang. Tapi bila tiba masa ayat aku berbunga atau 'tebal', try to read between the lines, aite!


Hingga jejari jumpa papan kekunci lagi...





p.s: untuk 100 lagi entri yang mendatang...


3 comments:

Hatipecah said...

a ha.

now u are collecting many followers ;)..

eh....macam sama lak kita zaman skolah2 dlu sker anto surat.

mine was, antar surat sekali dgn lirik lagu yg terkenal time tuh..haha..

berkotak-kotak surat masih disimpan dalam almari dirumah mak.

and in the first place, i dont really like the idea of writing in the diary. same goes to blogging.

and now, blog and me cant be separated anymore. lalallaa~

welcome welcome the next 200th entry of yours. go go assif! hahha

p/s:sorry. me kinda weng at this moment. ;)

Syahizwa's said...

suke! eh, i follo u ape?? he he

AlonGarcia said...

cik dia,
thanks for being such a loyal supporter.im content with what i have but of coz we always look for betterment in what we do,aite.

writing for life!

syahizwa,
another loyalist!thanks a lot~